مسابقه تسلیحاتی علیه کارخانه‌های مقاله‌سازی در مجلات علمی

مقابله با کارخانه‌های مقاله‌سازی

در جامعه علمی نگرانی‌ها از افزایش چشم‌گیر مقالات جعلی افزایش یافته؛ اما ابزارهای نوینی که برای مقابله با کارخانه‌های مقاله‌سازی به وجود آمده، نویدبخش هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، وقتی برنارد سِیبِل (Bernhard Sabel) نوروسایکولوژیست، ردیاب مقالات جعلی جدید خود را به کار انداخت، از آن‌چه که پیدا کرد، شٌکه شد. او پس از بررسی حدود ۵ هزار مقاله، تخمین می‌زند که ۳۴ درصد از مقالات علوم اعصاب منتشرشده در سال ۲۰۲۰ احتمالاً ساختگی یا سرقت علمی بوده‌اند. در مقالات حوزه پزشکی نیز این رقم ۲۴ درصد بود. هر دوی این اعدادی که او و همکارانش به صورت پیش‌انتشار در تاریخ ۸ می در medRxiv گزارش کردند، بالاتر از مقادیری بود که آن‌ها در سال ۲۰۱۰ تخمین زده بودند. همچنین این عددها بسیار بیشتر از ۲ درصدی بودند که پیش از این گروهی از ناشران در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ گزارش کرده بودند.

در جامعه علمی نگرانی‌ها از افزایش چشم‌گیر مقالات جعلی افزایش یافته؛ اما ابزارهای نوینی که برای مقابله با کارخانه‌های مقاله‌سازی به وجود آمده، نویدبخش هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس، وقتی برنارد سِیبِل (Bernhard Sabel) نوروسایکولوژیست، ردیاب مقالات جعلی جدید خود را به کار انداخت، از آن‌چه که پیدا کرد، شٌکه شد. او پس از بررسی حدود ۵ هزار مقاله، تخمین می‌زند که ۳۴ درصد از مقالات علوم اعصاب منتشرشده در سال ۲۰۲۰ احتمالاً ساختگی یا سرقت علمی بوده‌اند. در مقالات حوزه پزشکی نیز این رقم ۲۴ درصد بود. هر دوی این اعدادی که او و همکارانش به صورت پیش‌انتشار در تاریخ ۸ می در medRxiv گزارش کردند، بالاتر از مقادیری بود که آن‌ها در سال ۲۰۱۰ تخمین زده بودند. همچنین این عددها بسیار بیشتر از ۲ درصدی بودند که پیش از این گروهی از ناشران در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۲ گزارش کرده بودند. ادامه مطلب...

https://www.isna.ir/news/1402032213688/